pondělí 10. července 2017

Česká blogosféra

Přátelé,


je zajímavé pozorovat vývoj blogů youtubů na české blogosféře. Pamatuju si lehce matně na své blogové začátky, které se datovaly někde na přechodu základní a střední školy (rozuměj: čili za krále Klacka). Tehdy jsem měla blog ještě na serveru blog.cz a i přes to, že si vůbec nepamatuju, jak vypadal, mohu s klidem říct, že určitě naprosto hrozně. Ačkoliv byly blogy na blog.cz v tehdejší době velmi oblíbené, tak je za nedlouho s grácií převálcoval lepší a podstatně propracovanější Blogger.

Může to být tak šest až sedm let, kdy se české blogy a za nimi v těsném závěsu i YouTube videa začaly masivně rozmáhat. Sama jsem se k blogování také vrátila a následně zhruba asi před třemi či čtyřmi lety vznikl tento blog, na kterém právě jste. Tehdy mě nejvíce bavila kosmetika, péče a okrajově i móda, čili si jistě domyslíte dřívější obsah blogu. Jenže pak nastalo období nečinnosti a aktivity směřující k tvorbě blogu mě přestaly bavit. Možná jsem to začala brát jako povinnost, ale hlavně jsem zjistila, že je pro mě kosmetika hrozně pomíjivá záležitost. Ne, že bych ji přestala používat, ale už nekupuju každý týden dvě rtěnky. Rozumíme si. 

V mé odmlce se samozřejmě rychlostí blesku rozjela i vlna Instagramu, která pohltila i mě a dosud stále nepustila. I přes to, že jsem se na nějakou dobu odmlčela na blogu, tak jsem nehodila blogosféru za hlavu a svoje oblíbené kanály a blogy jsem nadále sledovala. Sledovala jsem jak ty, kteří píší články/točí videa pro ostatní, tak i reakce publika, pro které je to určené. Musím říct, že ačkoliv se dlouholeté blogy čím dál více zlepšují, tak publikum se zdá být horší.


Mezitím, co se rozjely blogy na všech frontách, YouTube kanály, rozjely se i Instagramy všude možně kam se podíváš. 


Jsem povětšinou tichý pozorovatel české blogoscény a řekla bych, že krajně pasivní, ale nelze si nevšimnout daného vývoje - ať typů blogů, nebo především zlých a hloupých komentářů, pod vším možným, že. Nicméně... Jaké že blogy tady máme? 

Kosmetické blogy (aneb ráj hejtrů) se vesměs moc nemění a přichází s novinkami tak, jak je solí kosmetický trh. Hloupé je, že často lze paralelně na jednotlivých blozích vidět ty stejné produkty, které vycházejí ze spoluprací s danou kosmetickou značkou. Sice je to asi naprosto přirozený vývoj věcí, avšak touto skutečností blogy najednou ztrácí na své exkluzivitě, protože je rozdíl pouze ve formě napsaného článku a nafocení produktů - kde si čtenář vlastně může všimnout, že když dva dělají totéž, není to totéž. Navzdory tomu, mám ráda recenze, protože mi pomáhají s výběrem, co koupit a co ne - ať je to blog, nebo video. U některých videí vlastně i vypnu a relaxuju. 

Pak tady jsou fashion blogy, ve kterých se popravdě příliš neorientuji a moc mě nebaví sledovat nové a nové blogery, takže si vystačím s pár oblíbenými, kteří mě svými outfity baví a jsou nápadití. Většinou se opravdu nestane, že by stejný outfit byl k nalezení u několika blogerů najednou, že.

Nemalou část tvoří food blogy, jejichž autoři se předhánějí v tom, kdo připraví tu nejzdravější zázračnou variantu pokrmu plnou bílkovin, správných tuků a samozřejmě žádných cukrů, aniž by se zamysleli nad tím, jaký to může mít dopad na čtenáře. Především slovo "zdravý" je tak hrozně zavádějící, až mě to děsí a děsivější je i to, že toto slovo používají i osoby, jež mají výživu vystudovanou. Jakoby normální, standardní, běžný jídlo bylo nezdravý. Zvláštní. 

Další skupinou jsou mimi blogy, které nemohu nijak soudit, protože dítko nemám. Pravdou ale je, že některé komentáře jsou i od maminek dost tvrdé a takové "já to dělám nejlíp a můj způsob je fakt nejlepší" - prosím, neberte mě příliš vážně, ale schválně se někdy koukněte na maminkovské diskuze nebo na nějaký příspěvek na Instagramu..

Pak tady jsou cestovatelské blogy, které jsou prostě fajn. Poznávat cizí kulturu, krajinu a své poznatky předávat ve formě písmenek do řádků a článků - to se mi líbí a vždy si říkám, kéž bych měla ty koule a taky takhle cestovala.

Celé to zaštiťují lifestyle blogy, které jsou vlastně na pomezí všech výše zmíněných blogů, takže vše v jednom. :-)

V současné době to však korunuje YouTube Bulvár...

A konečně, mnou nejméně oblíbenou, avšak evidentně obecně moc oblíbenou skupinou, jsou reakční kanály aneb YouTube Bulvár se svým neméně početným publikem. Nedávno jsem se v jednom takovém videu dozvěděla, že tyto kanály jsou tady od toho, aby nám ostatním lidem ukázaly, jak jsou ti "slavní ostatní blogeři a youtubeři" falešní, jak mluví nepravdu a věší nám bulíky na nos. Jak je tahle hrozně tlustá a druhá hubená a třetí je anorektička a čtvrtá má moc modrý vlasy, pátá má silikonový prsa a šestá je celá divná... Bože můj. Já nevím, jestli ti lidé (rozuměj, ti co tvoří reakční videa) nemají co na práci, že vkládají energii do takových debilit? 

...

Na druhou stranu, pomluvy, posměšky a hloupý komentáře lze najít pod jakýmkoliv názorem/článkem/videem a nemusí to být nutně blogosféra. Stačí si rozkliknout komentáře pod články například na serveru novinky.cz. Možná tam potkáme rodiče těch zlých lidí, kteří si vyskakují na YouTube, Instagramu a dalších podobných médiích...


Tento článek je sepsán čistě jako zamyšlení a je i určen pro zamyšlení. Ačkoliv je blogový svět těžce povrchní a člověk jde s kůží na trh, tak mi celková situace přijde fakt krutá. 


M.

1 komentář:

  1. Nic nove. Ziaden prinos. Ziadne nove myslienky. Napisane ako referat.

    OdpovědětVymazat